Davne 1909.   godine snimljen je prvi igrani film u Hrvatskoj. Bio je to  Napad na   Narodnu banku u Rijeci (Assalto alla Banca Popolare di Fiume), a   filmski povjesničari pretpostavljaju da ga je, inspiriran »Velikom pljačkom   vlaka« iz 1903. godine, snimio tršćanski redatelj Salvatore Spina.   U tom akcijskom nijemom uratku na   filmskom je platnu oživljena prava pljačka, a snimljen je u duhu tada   aktualnih realističkih filmskih rekonstrukcija.
                  |          Prekrasan pogled na Rijeku s lukobrana, nakon         Riječana, počeli su otkrivati i filmski
 redatelji iz drugih dijelova Hrvatske.
 | 
    
    No još   je nama zanimljivija činjenica da je prvi hrvatski film snimljen u Rijeci.   Mora da su i tada, na početku dvadesetog stoljeća, tršćanskog entuzijasta   Spinu privukli atraktivni prizori riječke luke i fotogenični sraz mora i   velikih austrougarskih zgrada - sve ono što i dan-danas, stotinu godina   kasnije, privlači neke nove filmske redatelje. 
    –   Sama luka izgleda fantastično, taj pogled na Rijeku s terminala je   senzacionalan, jer malo gdje postoji takva prilika da možete imati snimak   prema brodovima, a onda još iza imati i cijelu »frontu« grada u pozadini,   objasnio je tako zagrebački redatelj Igor Mirković zašto je trećinu svog   debitantskog dugometražnog igranog filma koji će uskoro početi snimati   smjestio upravo u Rijeku. U njegovom, na njemačkom festivalu u Cottbusu već   nagrađivanom scenariju, radi se o velikoj ljubavi dvoje korisnika staračkog   doma, koji bježe iz svoje svakodnevice i kreću u zajedničku avanturu, a   krajnji je cilj Rijeka i njezina luka.
    A osim   luke i lukobrana kojeg je prije stotinjak godina koristio i tršćanski   redatelj, Rijeka je do današnjeg dana polako ali sigurno stekla i jedan drugi   vizualni identitet koji može privući umjetničke duše, poglavito one koje   gledaju kroz filmsku kameru. Ono što bi neki vidjeli posve estetski   neatraktivnim – industriju. Rijeka je naime, tijekom desetljeća dobila idealan   spoj modernih, tehnološki oblikovanih vizura utopljenih u ponešto opuštenog   mediteranskog duha i morske pozadine. Riječka industrijska baština, nije to   tajna, privlačila je oduvijek pažnju umjetnika, slikara, fotografa ili pak   glazbenika, a u posljednje vrijeme njome su sve više oduševljeni i filmski   redatelji. 
    – Za   snimanje su izuzetno zanimljive sve te industrijske lokacije, brodogradilište   posebno, u smislu zanimljive scenografije koja i sama može unijeti nešto u   filmsku samu radnju,   objasnila nam je Zagrepčanka Olinka Vištica zbog čega ona kao producentica i   Riječanka Tanja Golić kao redateljica za svoj novi projekt pokušavaju   smjestiti filmski set u brodogradilište. Sad već afirmirana riječka   redateljica mlađe generacije, Tanja Golić snima, naime, ljubavnu priču u kojoj   glavne uloge imaju Krešo Mikić i Lana Barić i, kako nam je samo kratko rekla,   već su i probna snimanja u "industrijskom" okružju dala sjajne rezultate.  
                  |          Plakat za film Kamo? češkog redatelja Aleša Suka
 | 
    
    –   Rijeka me je odmah vizualno privukla, pogotovo sunce i more. Nekako mi se   činila fotogeničnom, idealnom za snimanje. Nije baš L.A., istina, ali u odnosu   na Prag je sasvim druga priča   – razmišlja slično i Aleš Suk, češki redatelj koji se za suprugom Željkom   Violić doselio iz Praga i odmah krenuo u filmsko istraživanje zanemarenih   lokalnih kulturnih znamenitosti poput lika i djela Janka Polića Kamova. Njegov   film Kamo?,   na kojem je združio mnoge riječke glumce, ljubitelje filma i glazbenike od   kojih se neki znaju dugo godina, no sad su prvi put surađivali, na premijeru   je u riječko art-kino ovog rujna privukao mnoštvo Riječana, koji su tako   pokazali da im itekako nedostaje riječke filmske produkcije.    
    –   Rijeka me uvijek inspirirala kao simbol hrvatskog industrijalizma i nekako mi   se čini da ću baš tu najbolje uhvatiti taj prijelaz između kućica s vrtovima i   atmosfere modernih velikih zgrada,   objasnila je pak sve popularnija i nagrađivanija mlada zagrebačka redateljica   Irena Škorić, koja je ove godine također izabrala Rijeku kao »scenografiju« za   svoj novi kratki film Bila je tako lijepa. Film u kojem se radi o   obitelji koja se iz predgrađa seli u novogradnju, a čija se radnja djelomično   događa u sedamdesetim godinama, a djelomično u današnje doba,  Škorić će   snimati u središtu Rijeke i na raznim lokacijama u predgrađu.
    –   Rijeka nije filmski »izlizana« kao Zagreb i Split. U povijesti je relativno   skromno »korištena« u hrvatskom filmu, pa predstavlja svojevrsno osvježenje,   zaključit će pak Igor Mirković ističući još jednu očitu prednost koju   redatelji vide u gradu na Rječini. No ono što se svima njima sad čini kao   adut, zapravo ponovo potvrđuje staru »pjesmu« o tome koliko je Rijeka bila   godinama zanemarivana u hrvatskoj kinematografiji. Filmove u i o Rijeci   uglavnom je snimala jaka riječka amaterska filmska scena, okupljena pod   okriljem kino kluba Liburnia film i Kvarnerske revije amaterskog   filma. Filmaši »amateri« predvođeni Ervinom Debeucom desetljećima su   pažljivo i kreativno bilježili riječke filmske vinjete, pri čemu su nastajali   neki posve profesionalni kratki i eksperimentalni filmski uradci.
                    |          Riječki majstor kamere Ervin Debeuc
 | 
    
       S druge   strane, Rijeku i njezine kulturne i povijesne osobitosti je u svojim   dokumentarcima svojski gurao i Bernardin Modrić, dok ju je, primjerice, njegov   prezimenjak, također redatelj, Igor Modrić uvijek rado koristio kao   scenografiju u svojim glazbenim spotovima. 
  Bilo je tu povremeno još filmskih »likova« i njihovih djela vezanih za riječko   područje, no generalno gledajući igrani filmovi uvijek su nekako zaobilazili   grad na Rječini i Primorje, kako u kontekstu lokacije za snimanje tako i u   kontekstu svih drugih resursa – redateljskih, glumačkih, produkcijskih....
  Sve do ove godine, kada je u praksi zaživio sporazum o suradnji koji je Grad   Rijeka sklopio s Hrvatskim audiovizualnim centrom u travnju prošle   godine. Sporazum je za cilj imao poticanje »filmskih stvaratelja na snimanje   kratkometražnih i srednjometražnih filmova o temama vezanim uz Rijeku i u   Rijeci«, s naglaskom na riječku produkciju. Sukus sporazuma je da projekte   čije sufinanciranje iz gradskog budžeta predloži gradsko Kulturno vijeće za   film i kinematografiju, u istom iznosu financira i HAVC. Ove godine Rijeka je   za projekte u okviru tog sporazuma, te još nekolicinu njih namijenila 350   tisuća kuna, a još 270 tisuća riječkim je projektima odobrio HAVC.    
    – U ostvarenje tog   ugovora krenuli smo prije otprilike tri godine, u dogovoru s pokojnim Albertom   Kapovićem koji je cijeli HAVC i postavio na noge. I on i mi slagali smo se oko   ideje da je potrebno decentralizirati filmsku produkciju koja se oduvijek   odvijala uglavnom u Zagrebu. Logično, gro sredstava namijenjenih za film je i   dalje u Zagrebu, jer je i cijela filmska scena tamo. U razgovoru s vijećem za   film Grada Rijeke, vidjeli smo da u Rijeci postoje potencijali za stvaranjem   filmova, ali da je realizacija problematična. Suradnja s HAVC-om nam je došla   kao naručena,   pojasnila je Slobodanka Mišković iz Odjela za kulturu Grada Rijeke koja je   najviše bila angažirana na stvaranju dotičnog sporazuma za koji vjeruje da će   konačno doprinijeti razvoju filmske djelatnosti na ovom području. 
      – Mislim da Rijeka ima jake kreativne potencijale, koji bi se mogli i   trebali razvijati. Prvenstveno tu mislim na ljude, no onda i na lokacije. Tako   da mi sada radimo neku vrstu trogodišnjeg plana razvoja produkcije, a između   ostalog, cilj nam je da napravimo i popis lokacija, filmskih radnika, filmova   – općenito bazu podataka, pa da onda vidimo koliko daleko nas sve to može   odvesti, objašnjava Mišković. Još donedavno, tvrdi ona, nije postojao   gotovo nikakav interes redatelja za snimanjem u Rijeci, no, malo po malo,   dolazi sve više upita. Mnogi, pretpostavlja ona, još uvijek i ne znaju za   sporazum Grada Rijeke i HAVC-a, pa se Mišković nada da stvari samo mogu ići na   bolje. U 2009. i 2010. tako je samo pod okriljem ovog sporazuma prihvaćeno   devet različitih, što igranih, a što eksperimentalnih i dokumentarnih filmskih   projekata koji se bave Rijekom, njezinom sadašnjošću i prošlošću. A tu je još   nekoliko projekata, poput Mirkovićevog koji će se odvijati neovisno o Gradu   Rijeci. Kako u filmskom svijetu jedno često povlači drugo, tako će se na svim   ovim projektima – vjeruje Mišković – polako ali sigurno započeti odgajati   jedna nova generacija filmskih djelatnika i umjetnika koji su zainteresirani   raditi u domeni filmske umjetnosti. A to bi u konačnici moglo voditi i razvoju   originalno riječkih produkcijsko-filmskih studija.